Fisico: 200 Velkých cen...
Italský pilot týmu Force India, Giancarlo Fisichella říká, že se stále cítí mladý a užívá si závodění ve Formuli 1. Letos v Monte Carlu oslavil svou 200. Velkou cenu v kariéře.
Pětatřicetiletý Ital, který prožívá svou 13. sezónu v F1, se stal devátým jezdcem, který má na kontě dvě stě startů ve Formuli 1. Na konci sezóny se dokonce stane pátým v této listině.
Fisico trvá na tom, že u Force India je šťastný, i poté, co na konci sezóny 2007 opustil bývalý mistrovský tým Renault.
1996 - Minardi
Vstup do světa F1 byl pro Giancarla Fisichellu velmi hektický. 23letý Ital totiž čekal pouhý výlet za závody F1, šéf Minardi měl ale jinou představu.
"Bylo zajímavé, co se stalo. Deset dní před GP Austrálie jsem byl testovacím jezdcem Minardi a závodil jsem v DTM za Alfu Romeo. Giancarlo Minardi se ozval a řekl: ´Připrav se, jedeš do Austrálie. Vezmi si helmu a overal.´ Já na to: ´To je skvělé, jsem šťastný, uvidím Austrálii a můj první závod.´ On ale odpověděl: ´Ne, ne. Nejdeš se dívat, jedeš závodit. Jsi jeden z dvaceti jezdců na roštu."
"Bylo to fantastické. Celý víkend byl pro mě jeden velký šok. Jednou z "nej" věcí byl brífink jezdců. Byl jsem vedle Michaela Schumachera, Gerharda Bergera, Jeana Alesiho, všech mých hrdinů… Myslel jsem na to, že jsem jedním z nich, že jsem tam s nimi."
Benetton
Sezóna ´98 byla ale už rokem smíšených pocitů.
"Bylo to dobré, nikoli však to, co jsem čekal. Někdy jsme měli na špičku, jindy jsme bojovali uprostřed pole. Ve skutečnosti to bylo podobné i později, v roce 1999, 2000, 2001. V sezóně 1998 jsem byl v Monacu druhý a v Rakousku jsem měl svůj velký den. Pole position při deštivé kvalifikaci bylo skvělým výsledkem."
Vítězství pro Jordan
Na své první vítězství u Jordanu Ital vzpomíná rovněž velmi dobře. Promočený závod plný havárií nejprve korunoval Kimiho Räikkönena, později pak FIA předala trofej do správných rukou.
"Jel jsem skvěle. Měli jsme trochu štěstí, ale vše jsem tehdy udělal výborně. Omyl mě postavil na druhý stupínek, takže své první vítězství jsem nemohl oslavit na pódiu v Brazílii. Bylo to smutné, skutečně."
2004 - Sauber
Na rok 2004 ho získal do svých služeb Peter Sauber a jak samotný Ital uvedl, nebylo to tehdy vůbec špatné.
"Sauber byl tým ze středu pole, ale občas jsme byli silní a konkurenceschopní. Po většinu času jsem byl rychlejší než Felipe Massa, takže to byla dobrá sezóna. Měl jsem pár závodů, při kterých si mě lidé všimli a v polovině sezóny jsem jednal s Williamsem a Renaultem. Flavio mi dal dobrou nabídku na dva roky. Byl to dobrý moment, protože v roce 2005 a 2006 jsme byli konkurenceschopní a získali dva tituly."
Tři roky u Renault
Po tři roky se stal jezdcem Flavia Briatoreho. Sezóny 2005 a 2006 znamenaly pro francouzský tým vrchol, rok 2007 byl ve znamení nenaplněných přání.
"Na začátku sezóny mě potkalo pár problémů a já nemohl získat body na boj o šampionát. Fernando byl většinou rychlejší, ale občas jsem vedl já. V sezóně 2007 auto bohužel nebylo tak rychlé jako dřív, přítlak vozu byl mizerný. Bylo to zklamání a těžká sezóna. Jen Monaco pro mě bylo satisfakcí – čtvrtý v kvalifikaci, čtvrtý v závodě."
Nová výzva - Force India
Na konci loňské sezóny byl ale nucen Renault opustit a boj o kokpit u Mallyi vyhrál.
"Bylo to těžké, ale dobré rozhodnutí. Odcházel jsem z Top týmu do úplně nového, který se posledních pár sezon pohyboval na konci startovního pole. Od té doby ale děláme fantastickou práci a pokročili jsme. Je to povzbuzující a mě to baví. Stále je před námi spousta práce, ale blížíme se."
35letý Ital tak nyní vstoupil do své třinácté sezóny a F1 stále žije.
"Stále se cítím mladý. Stále jsem šťastný, že mohu pracovat v F1 a být závodním jezdcem. Jediným problémem je to cestování po celém světě, ale i přes to si to stále užívám. Kdybych zde nechtěl být, tak zde nejsem."
"Nemyslím si, že jsem se moc změnil, ale doufám, že jsem lepší jezdec, než když jsem začínal. Dost jsem se naučil. Naučil jsem se, jak zvládnout závod, jak zvládnout kvalifikaci a také se více věnovat testování a rozhovorům s inženýry."