Fisico exkluzivně: Druhé jaro
Giancarlo, v Bahrainu jsi zajel jedenácté nejrychlejší kolo závodu, dokončil jsi dva ze tří závodů, a pokaždé jsi byl velice blízko postupu do druhé části kvalifikace. Určitě jsi nečekal žádné zázraky, takže musíš být s těmito výsledky poměrně spokojen, že?
Giancarlo: "Ano, v zimě jsme udělali velký krok vpřed, především s novým aeropaketem, který jsme vyzkoušeli při testech v Barceloně. Odvedli jsme dobrou práci s nastavením a vůz je ve srovnání s loňským modelem velkým pokrokem."
"Jsme velice blízko tomu, dostat se do Q2, což je naším cílem, a měl jsem dva skvělé závody v Malajsii a v Bahrainu. Rychlost byla velice konkurenceschopná, což mě docela překvapilo. V průběhu sezony můžeme stoupat stále výše, tým stále pracuje ve větrnném tunelu a vývoj směřuje správným směrem."
Tvé nejrychlejší kolo v Bahrainu bylo rychlejší než kola obou Renaultů. To pro tebe musí být uspokojující.
Giancarlo: "Ano, samozřejmě. Byl to skvělý výkon, vyrovnaný. Zvláště na konci byla moje rychlost lepší než ta obou Renautů, ačkoliv tam Fernando ještě bojoval o pozici. Myslím, že můžeme být opravdu spokojeni. Chybí nám ještě pár desetin, co se týče oblasti převodovky a také u některých součástí aerodynamiky, ale věřím, že během sezony můžeme udělat další krok vpřed."
Obzvláště uspokojující pro tebe musí být to, že jsi měl dosud Adriana Sutila, který byl v zimě spojován s týmem McLaren-Mercedes, celkem pod kontrolou. Souvisí to nějak s jeho nynějšími problémy nebo zkrátka dokazuješ, že ty jsi ten rychlejší jezdec?
Giancarlo: "To nevím. Upřímně řečeno, až dosud jsem byl rychlejší než on, a to v každé kvalifikaci, i v závodech, a i při testech jsem byl rychlejší. Stále má ještě trochu problémy s novými pravidly bez kontroly trakce, a také mu tak úplně nevyhovují měkké pneumatiky. Není to pro něho jednoduché. Ale přesto ho považuji za dobrého jezdce. Snaží se a v minulém závodě už na tom byl lépe. Myslím, že druhou polovinu sezony bude mít lepší. Adrian je dobrý jezdec a loni jezdil velmi dobře. Nevidím žádný důvod, proč by měl být pomalejší než já. Po pár závodech bude určitě vypadat lépe."
Máš velkou podporu od týmu, obzvláště Vijaye Mallyy, který je na tebe, jak se zdá, patřičně hrdý. Cítíš se jako týmová jednička?
Giancarlo: "No, v týmu není žádná týmová jednička, ale v zimě jsem pracoval dobře, dal jsem inženýrům další směr a řekl jim, v jakých oblastech je ještě třeba zapracovat. Dokonce i v předchozích závodem jsme udělali mírné pokroky. Rychlost byla velmi vyrovnaná, tým byl s mými výkony spokojen, obzvláště Vijay, což je dobré, protože potřebuji cítit podporu týmu a dobrou atmosféru. Zatím je atmosféra v týmu skvělá."
V uplynulých letech jsi byl byl médii poměrně špatně hodnocen, zvláště u Renaultu, ale nyní sklízíš spoustu chvály. Zvenčí to vypadá tak, že ti zákaz kontroly trakce ohromně vyhovuje. Nelituješ někdy, že už teď nesedíš v rychlém autě?
Giancarlo: "Samozřejmě, rozdíl mezi nejlepším a nejhorším týmem se v porovnání s loňským rokem určitě snížil. Nová pravidla bez kontroly trakce a všechny ty elektronické záležitosti vyžadují jiný jezdecký styl. V mém případě je to dobré, jízdu bez kontroly trakce si opravdu užívám, cítím se tak mnohem lépe, i když je to těžší. Pro mě je to zkrátka lepší, mohu vůz zase cítit. Ale některým jezdcům to vyhovuje méně."
Evropská sezona je za dveřmi, přestávku mezi předchozím a následujícím závodem tvoří tři týdny, víš, jaké nové díly dostanete do Barcelony?
Giancarlo: "V Barceloně budeme mít nové zadní křídlo a nějaké nové aerodynamické díly. A počítám s novým zavěšením předních kol. To je dobré, protože nás zatím v pomalých zatáčkách dost trápí nedotáčivost ve středu zatáčky. S novým zavěšením předních kol by měl být předek lepší, protože nedotáčivost nás momentálně trápíš až moc."
Kdybychom měli být realističtí, musíme říci, že s Force India se těžko můžeš stát mistrem světa. Jaký máš tedy cíl pro zbytek své kariéry, a odepsal jsi už duševně mistrovský titul?
Giancarlo: "Sen stále zůstává snem. I nadále zůstává mým snem, stát se jednoho dne mistrem světa, ale z realistického hlediska vím, že to bude v několika následujících letech nemožné."
"Mám tu smlouvu na dva roky. Mým cílem je růst s týmem, dovést tým do lepší situace a v některých závodech dosáhnout na body. Bylo by hezké se jednou nebo dvakrát podívat na pódium, vím, že je to hodně těžké a téměř nemožné, ale udělám, co bude v mých silách. Člověk nikdy neví."
Směřují už některé tvé myšlenky k tomu, co bude po Force India? Odejdeš a budeš se věnovat o svou rodinu nebo chceš ještě zůstat pár let ve Formuli 1?
Giancarlo: "Je mi 35 a stále si užívám toho, co dělám, miluji tento sport. V tuto chvíli nemyslím na odchod, naopak, těší mě, že mohu ještě nějaký ten rok jezdit ve Formuli 1. Uvidíme."
Dokážeš si představit, že bys ses poté do Formule 1 vrátil jako šéf nebo manažer nějakého týmu či jezdce?
Giancarlo: "Je těžké být manažerem týmu F1, ale rád bych zůstal s tímto sportem, možná budu sledovat některé jezdce, možná jednou dokonce i syna, nevím."
Když jsme se potkali před pár lety při představení Sauberu v Salzburgu, vyprávěl jsi mi, že by bylo tvým snem jednoho dne jezdit za Ferrari. Byl už jsi za všechny ty roky blízko tomu jezdit za Ferrari?
Giancarlo: "Sice tam nebylo žádné přímé jednání, ale někdy docela těsné kontakty. Bohužel z toho nic nebylo. Myslím, že teď už se to asi nepodaří, ale člověk nikdy neví. Momentálně jezdím s motorem Ferrari - bylo by hezké mít k tomu i auto! Ale to je jen sen..."
Můžeš porovnat váš letošní motor Ferrari s loňským motorem týmu Renault?
Giancarlo: "Ano, ano i ne, protože jak víte, loni se jezdilo s kontrolou trakce, ale myslím, že motor Renault je o něco silnější v určitých místech, při nižších otáčkách, motor Ferrari je zase lepší ve střední části."
V týmu jsou někteří noví lidé, ale pro tebe zase tak noví nejsou, jako například Mike Gascoyne. Jaké to je, znovu s nimi pracovat?
Giancarlo: "Dobré, opravdu dobré, protože Mike je opravdu dobrý a chytrý kluk, máí zkušenosti i s jinými týmy, už jsem s ním pracoval u Renaultu, v roce 2001, a mám s ním dobré vztahy, takže mě těší, že s ním mohu znovu pracovat, stejně jako s ostatními kluky, všichni se snaží a jde to dobře."
"Tým udělal velký krok vpřed, je tu spousta nových mechaniků a především inženýrů, něco je jiné, ale spousta věcí zůstala stejná jako před lety v Jordanu."
Vijay Mallya je velice ambiciózní muž a jeho cílem mít jednoho z jezdů na pódiu při Velké ceně Indie v roce 2010. Myslíš, že je to reálný cíl?
Giancarlo: "Není to jednoduché, protože do dvou let musíte mít skvělý vůz, který vás dostane na pódium, zvláště v Indii, takže je těžké něco předpovídat, ale myslím, že Vijay má spoustu energie, stejně tak i tým, a stát se může cokoliv, ale neříkám, že ne."
A jak těžké je pro tebe dále nacházet motivaci, když teď jezdíš ve slabším týmu, když jsi jezdil v předních týmech jako Renault?
Giancarlo: "Ano, není to snadné, protože jsem jezdil ve vítězném voze, s Renaultem jsem vyhrál dva závody, vyhráli jsme s Renaltem dva tituly v poháru konstruktérů, není to jednoduché, ale ani loni to nebyla právě nejlepší sezona. Jezdil jsem v jednom z top týmů, teď jsem v jednom z menších týmů, ale nejsme ani tak daleko oproti loňskému roku (s Renaultem), dokonce i letos se Renault s Fernandem Alonsem a Piquetem trápí, je to obtížná situace, ale v týmu jsem teď spokojený, a i když to není tak jednoduché, stále mám motivaci."
A jak moc jsi byl zklamaný, když ti Flavio na konci roku řekl, že letos nebudeš závodit pro Renault, protože si myslím, že bys tam určitě rád zůstal i nadále.
Giancarlo: "Ano, bylo to docela pozdě, takže jsem přišel o nejlepší čas na jednání s ostatními týmy, takže co bude dál, jsem se dozvěděl někdy kolem prosince."
Když se podíváme na dosavadní výkony Nelsona Piqueta, jak už jsi říkal, Renault teď není tak silným týmem, a mnoho lidí říká, že bys teď odváděl přinejmenším stejnou práci jako on, ne-li podstatně lépší. Předpokládám, že máš podobný názor."
Giancarlo: "Určitě, říkal jsi, stejnou práci jako on, ale myslím, že bych mohl být u lepší, zvláště v těchto posledních třech závodech, kde znám velmi dobře okruhy a mám odtamtud spoustu zkušeností, myslím, že pro Renault to teď není vůbec jednoduché, ale možná se mnou a s Fernandem to bylo o trošku lepší."
Ještě pár slov k aféře Maxe Mosleyho. Vím, že mi k tomu nic neřekneš, ale proč k tomu žádný jezdec nic neřekne?
Giancarlo: "Samozřejmě to není nic dobrého pro Formuli 1, vidět prezidenta FIA u takového - jak to mám říct - sportu." (šklebí se)
Údajně to bylo pět hodin...
Giancarlo: "Každý má právo na soukromý život, ale tohle je velká ostuda, která není dobrá pro Formuli 1. Uvidíme, co se bude dít v následujících měsících, ale je těžké se k tomu vyjádřit, máš pravdu. "
Není trochu politováníhodné, že teď nikdo nemluví o tom, co všechno udělal pro bezpečnost motorsportu?
Giancarlo: "Ano, je to pravda. Přes GPDA jsme toho my jezdci společně s Maxem Mosleyem udělali dost, co se týče bezpečnosti, a za to je třeba vděčit jemu. A v tuto chvíli je to stejně tak velký skandál a to všechno, co v minulosti udělal, teď ustupuje do pozadí. "
Zdroj: F1 Total.com