Rozhovor: Mike Gascoyne
Je nový vůz dobrý?
Mike Gascoyne: "Zlepšuje se. Tak zní jednoduchá odpověď. Vůz, který jsme doposud testovali (před Barcelonou) byl stejný jako ten loňský. Myslím, že jsme se přes zimu trochu zlepšili a z velké části to bylo díky jezdcům."
"Je velmi užitečné mít jezdce, kteří řídili i jiné vozy, protože můžou poukázat na silné a slabé stránky. Díky tomu se nám podařilo vůz přes zimu významně zlepšit, co se týče nastavení a využití jeho potenciálu."
"Takže tohle jsou první úpravy. Je to jen polovina z toho, co máme v plánu přivézt do Melbourne, protože aerodynamické tunely mají mnoho dobrých výsledků, to ale znamená, že musíme neustále měnit (na voze) díly. Z posledních pár dnů je vidět, že jsme konkurenceschopnější než v zimě před loňskou sezónou. Díky aerodynamickému tunelu jsme byli svědky nárůstu výkonnosti a v Melbourne nás čeká další velký krok. Jsme pozitivně naladěni. Začínáme odzadu. Loni jsme nikdy nepostoupili z první části kvalifikace a to musí být první cíl. V Melbourne se mu můžeme přiblížit."
Abyste to dokázali, tak musíte překonat dobré týmy.
"Myslím, že to bude velmi vyrovnané. Když se podíváte na časy na kolo, tak se sice těžko vynáší soudy na základě zimních testů, ale vypadá to s námi lépe než kdy předtím. Myslím, že můžeme pár lidí překonat."
Vijay Mallya řekl, že doufá v postup do druhé části kvalifikace v devadesáti procentech případů.
"V devadesáti procentech? O devadesáti procentech se mi nikdy nezmínil! No, myslím, že bychom byli šťastni, kdybychom to dokázali. Měli bychom mít za cíl druhou část kvalifikace, to je v pořádku, ale s devadesáti procenty bychom to myslím přeháněli."
A co takhle třetí část kvalifikace?
"No, myslím, že s někým jako je Fisichella a na místě které má rád jako třeba Monako, tak nikdy nevíte. S vozem jsme v aerodynamickém tunelu hodně pokročili. Doposud nám běží v tunelech tři programy, věnujeme tomu velké úsilí a nyní rychle přicházejí dobré výsledky. Takže nikdy nevíte."
Jak užitečný byl přínos Giancarla Fisichelly?
"Není to jen o Fisichellovi. Je to o všech jezdcích, kteří vůz testovali. Když máte hodně zkušených jezdců, kteří jezdili v mnoha různých vozech, tak dokáží říct, co je správně a co ne. Když se spoléháte na Adriana (Sutila), tak nezávisle na jeho zkušenostech není snadné nastavit vůz v prvním roce, s týmovým kolegou jako je Sakon (Yamamoto) a na okruzích, které nezná."
"Můžete namítnout: ´Podívejte se na Lewise, odvedl fantastickou práci.´ Ale on tam měl Alonsa. Kdyby vedle něj jezdil Sakon Yamamoto, vyhrál by Lewis tolik závodů? To si nemyslím."
Spatří tento nový vůz konec sezóny, nebo přijdete s B specifikací jako loni?
"Ne, protože rok 2009 bude s KERS (zařízení na rekuperaci energie), bude to vyžadovat různé režimy šasi, takže je třeba se na to zaměřit. Šasi zůstane stejné, ale musí to být kompromis, protože i při nejlepší vůli se začíná od nuly a my začínáme z konce startovního roštu. To není chyba Force India, je to chyba Eddieho Jordana, Midlandu a Spykeru, protože v posledních pěti letech neinvestovali peníze."
"Na roce 2009 je skvělé, že všichni začínají od nuly, takže čím více zdrojů věnujete roku 2009, tím lépe, ale musíte je vyrovnat s pokrokem v roce 2008. V ideálním případě byste řekli: ´K čertu s rokem 2008, všechny tři aerodynamické tunely budou pracovat na roce 2009.´ Moc lidí si to určitě nemůže dovolit, protože musí mít v roce 2008 výsledky. My také, protože jsou tu komerční tlaky a musíte shánět sponzory. Nechcete jezdit vzadu. Myslím, že máme dobré zdroje a opravdu můžeme jít vpřed."
Znamená rok 2009 pro tým jako je tento největší příležitost vaší kariéry, abyste dokázal něco opravdu významného?
"Pro tým této velikosti ano. Podobné to bylo v roce 2005, když jsem šel do Toyoty, protože se v té době měnila pravidla a nám se podařilo se do toho trefit. Je třeba vyvážit komerční tlaky na letošní ročník, protože byste mohli argumentovat: ´Podívejte se, Ferrari se musí snažit, protože chtějí vyhrát letošní šampionát, McLaren se musí snažit, aby odčinil minulou sezónu, BMW si nemůže dovolit nevyhrát závody, Renault si s Alonsem nemůže dovolit skončit v šampionátu na čtvrtém místě, takže se musí snažit, Honda se musí snažit, protože si nemůže dovolit zůstat na tom tak jak je a podobné je to i s Toyotou.´"
"Pokud byste opravdu mohli učinit krok stranou a řekli: ´Nemusím nic dělat, chci pracovat jen na roce 2009,´ tak pak byste opravdu mohli před všemi získat náskok. Takže v tom musíme nalézt rovnováhu."
Přišel k vám Mark Smith a další lidé. Je to díky nim jiné?
"Velmi jiné. Nejsou to jen úpravy na aerodynamice, ale začíná přicházet mnoho změn na mechanice. Uprostřed roku začneme používat bezprodlevovou převodovku, takže to bude velký rozdíl. Je hezké, že mnoho starých kluků od Jordanu chce zpět. Máme dobré pocity a jsou zpět staré dobré časy z roku 1999."
Změní se s větším rozpočtem struktura týmu?
"Máme Marka (Smithe) a Jamese (Keye) na seniorské úrovni a máme dva vedoucí projektů na dva vozy, takže přípravy na rok 2009 už probíhají. Program v aerodynamickém tunelu pro tento vůz již začal, takže jsme strukturu změnili. Rozrůstáme se. Na konci minulého roku nás bylo 240 a na konci toho letošního nás bude 300. Významně se rozrůstáme a myslím, že jsme teď plnohodnotný tým F1."
Stál jste vždy za Giancarlem Fisichellou?
"Všem jezdcům jsme dali férovou šanci. Ale zvlášť kvůli zákazu kontroly trakce jsem si vždy myslel, že Giancarlo bude pro tým přínosem. Je velmi apolitický a v pohodě."
"Jako jezdce ho obviňovali, že je potrhlý, ale prostředí s velkým množstvím tlaku, s Alonsem vedle něj a Flaviem nad ním není pro něj to nejlepší. Když ho dáte do našeho týmu, má zkušenosti, zná lidi a cítí se velmi dobře, stejně jako v Benettonu, kde v roce 2001 celý rok jezdil fantasticky ve špatném autě. Když ho dáte do příjemného prostředí, tak z něj dostanete maximum. Pro něj je to tady to správné prostředí."
Myslíte si, že se Fisichella a Sutil budou navzájem hnát vpřed?
"Určitě. Očekávám, že na začátku roku bude Giancarlo díky zkušenostem rychlejší a tak kolem poloviny sezóny se očekává, že mladý jezdec získá na rychlosti a začne se vyrovnávat týmovému kolegovi. A to se také bude očekávat od Adriana. Myslím, že je to pro nás perfektní kombinace jezdců."
Zdroj: F1 Sports