Rozhovor: Vijay Mallya
V Melbourne jste se zúčastnil závodu poprvé jako spolumajitel týmu. Byl jste spokojen s výsledkem?
Vijay Mallya: "Jsem spokojený i nadšený. Nadšený proto, že to byl debut týmu Force India ve Formuli 1, a spokojený proto, že jsme tento víkend předvedli ze všech týmů největší pokrok. Podle pátečních časů jsme jasně patřili mezi patnáct nejlepších, i když časy z kvalifikace byly zklamáním. Měli jsme trochu smůlu se žlutými vlajkami a udělali jsme chybu při výběru pneumatik. Z těchto chyb jsme se ale poučili. Je uspokojivé vidět ten pokrok, který tým udělal. Hodně lidí za mnou přišlo a gratulovalo mi k brzkému posunu, kterého jsme dosáhli."
V zimě jste byl přítomen u mnoha testů a tým vypadal docela konkurenceschopně. Zaslouží si tento vývoj vaše uznání?
Vijay Mallya: "Určitě. Být s týmem, vést ho a řídit ho je moje práce. Pro motivaci a povzbuzení týmu je velmi důležité, abych ukázal, že jsem v tom s nimi. Jak můžete vidět všude kolem, tým je plný energie a nadšení, a proto se lidé snaží, jak nejlépe mohou. Investovali jsme spoustu peněz správným směrem. Říkám tomu, že jsme otrhali ovoce, které rostlo nejníže. Nejdříve musíme přijít na to, co nám přinese rychlý výsledek. To jsme dobře zvládli a stanovili dostatečný rozpočet. Pojmenovali jsme konkrétní problémy a viděli okamžité zlepšení výkonů. V Malajsii budeme mít na práci nějaká další aerodynamická zlepšení, čímž se snad naše výkonnost ještě zvýší. Jakmile vstoupíme dobře do evropské sezony, přijde ještě jeden velký krok. Takže v druhé polovině sezony bychom měli být skutečně konkurenceschopní a pravidelně postupovat do druhé části kvalifikace."
Řekl jste, že neočekáváte, že vaši jezdci skončí na konci startovního roštu, a tak se i stalo. Ale porazit tým, který od prosince netestoval, a dva nováčky, kteří neznají trať, pravděpodobně nemůže uspokojit vaše ambice…
Vijay Mallya: "Když se podíváte na časy, které zajížděl Giancarlo v jednotlivých úsecích kvalifikačního kola, zjistíte, že dosáhl osobního maxima v úseku jedna a dvě. Ve třetím neuspěl, protože to Adrianovi uklouzlo a na trati vyvěsili žluté vlajky. Kdyby nebylo tolika přerušení, byli bychom jasně v druhé části kvalifikace. Pokud bychom se tam dostali, pevně věřím, že bychom se mohli propracovat na třináctou nebo čtrnáctou pozici. Byl to dobrý začátek prvního závodu a dosáhli jsme toho, v co jsme doufali."
Dlouho jste byl ve Formuli 1 jenom sponzorem a neměl možnost zasahovat do dění u týmu. Teď si ho můžete udělat takový, jaký se vám líbí. Co bude nejsložitější?
Vijay Mallya: "Jsou to dvě výzvy. Za prvé jsem jako vůdce týmu zodpovědný za jeho výkony. Je to velká zodpovědnost, kterou jsem na sebe vzal. Nemůžete obviňovat jezdce, inženýry ani kohokoliv jiného. Na konci dne musí odpovědnost nést vůdce. Například včera jsem přijal velké rozhodnutí, a to vyměnit převodovku. Pravděpodobně jsme jeden z mála týmů, který nemá bezprodlevovou převodovku. Pokud ji mít budeme, budeme konkurenceschopnější. Moje rozhodnutí tedy bylo koupit bezprodlevovou převodovku od jiného týmu, anebo vyvinout naši vlastní. Obojí má svoje výhody a nevýhody. Rozhodli jsme se vyrobit vlastní. Doufám, že to bylo správné rozhodnutí a musím za něj přijmout zodpovědnost.
Druhá výzva jsou sponzoři. Je to snadné, když sedíte za plotem, ale pokud sedíte tady, musíte sponzory přesvědčovat. Během zimního testování jsme ukázali, že postupujeme dopředu a výsledky z Melbourne to podtrhují. Na palubě už máme špičkové sponzory a všichni ode mne očekávají všechny výhody, protože vědí, že jsem byl také sponzor. Ale i tak je to pořád zábava a součást podnikání, které mě baví, protože já miluji výzvy."
Vaše podnikání vám zabere hodně času a Force India také. Zapochyboval jste někdy o tom, jestli bylo správné vstoupit do Formule 1?
Vijay Mallya: "Ne. Zajímám se o Formuli 1 už mnoho let. Byl jsem na ni připravený, ještě než jsem tým koupil."
Snažíte se zpopularizovat Formuli 1 v Indii. Roste u Indů zájem ji sponzorovat?
Vijay Mallya: "Lidé v Indii jsou nadšení a popularita Formule 1 roste. Obzvlášť mladí lidé milují konkurenceschopnost a lesk Formule 1. Force India má už hodně fanoušků a stále jich přibývá. Není to ale jen o Force India. Formule 1 samotná nabírá v Indii na síle. Bude velmi zajímavé vrátit se zpět a vidět, kolik lidí sledovalo tento závod [v Austrálii]. To není dobré jen pro nás, ale také pro všechny ostatní týmy a jejich sponzory. Sponzorovat Formuli 1 je drahé a musíte vypsat tučné šeky. Je to výzva, zlepšit výkony týmu tak, aby upoutal pozornost a aby si sponzoři uvědomili jeho marketingovou hodnotu. Doufáme, že indické sponzory, které už máme, bude následovat mnoho dalších."
Zdroj: F1 Sports