Rozhovor: Vijay Mallya(35)
Jaké jste měl pocity, když jste viděl Giancarla, jak krouží na osmé pozici?
"Neočekával jsem osmou pozici v cíli, když jsem viděl Giancarla osmého, ale jsem velmi potěšen, že jsme se nakonec dostali do Top ten. Každým závodem se zlepšujeme. Byla škoda, že Adrian nemohl odjet celý závod; oba naše vozy odstartovaly velmi dobře. Tyto věci se však v závodech stávají, když startujete ze zadních pozic, musíte riskovat. Někdy se to vyplatí, někdy ne. O tom to závodění je."
Jak důležitý byl tento výsledek?
"Nic není lepší než umístění v nejlepší desítce. O tento úspěch se snažíme pět měsíců, proto jsou to skvělé pocity. Nyní si celý tým více věří a vývoj nám půjde lépe. Neměli bychom podcenit tento úspěch, náš tým je na tom mnohem lépe než loni – umístění do dvanáctého místa bylo něco jako rarita. Doufám, že letos to pro nás bude rutina."
Byl jsem trochu zklamaný z kvalifikace, že jste se opět nedostali do druhé části kvalifikace?
"Byl jsem zklamaný, protože v trénincích v pátek i v sobotu jsme byli rychlí. Všimnul jsem si, že prostě s naším vozem nejsme schopni jet dobrou kvalifikaci, musíme na tom zapracovat. Nicméně naše rychlost v závodě je vždy slušná. Všichni o tom vědí, i ve Španělsku to bylo patrné. Zaměříme se na tento problém a pokusíme se zlepšit náš čas v kvalifikaci. Jsem přesvědčen, že se nám to podaří. Pokud chceme startovat z lepších pozic, musí se udělat změny."
Opět bylo vidět, že Giancarlo je schopen udržet za sebou rychlejší vůz. Uspokojuje Vás to?
"Naprosto. V minulém závodě za sebou držel Lewise Hamiltona a nyní to byl Nick Heidfeld s BMW, který ho nedokázal osm kol předjet. Bylo skvělé se na něj dívat, všichni jsme byli nadšení."
Vyplácejí se jeho zkušenosti?
"Giancarlovy zkušenosti bezpochyby přispívají celému týmu. Víme, kde jsme dělali chyby, víme, co máme dělat; je to naprosto skvělé."
Adrian neměl moc štěstí ve všech čtyřech závodech…
"Opravdu neměl štěstí, ale jsem si jistý, že se štěstěna přikloní na jeho stranu. Je obrovský talent, rychlý a myslím si, že může odvádět dobrou práci. Musíme také pamatovat na to, že Giancarlo brzy absolvuje dvoustou Grand Prix, Adrian zatím pouze dvacet, což je desetinásobná výhoda pro týmového kolegu. Nemáme důvod, abychom mu nevěřili. Giancarlo je i dobrým učitelem a Adrian z toho bude profitovat, v budoucnu se to vyplatí."
Ostatní týmy si pro Španělsko připravily velká vylepšení vozu, vy jste se však nepropadli polem. Je to pro Vás povzbuzující?
"Nepropadli jsme se dozadu, ale musíme vyřešit naši rychlost v kvalifikaci, což je naše Achillova pata. Když budeme startovat o několik pozice výše, nedostaneme se do provozu a snižuje se pravděpodobnost nehody. A to je teprve začátek. Nikdo neočekával, že budeme takto konkurenceschopní. Na startovním roštu jsme o několik pozic lepší než před pěti měsíci. Všechny prostředky jsme dali do vývoje. Nikdo neočekával zázraky, ale ve skutečnosti nám patří sedmnácté místo na startu. V Bahrajnu a Malajsii jsme závod dokončili na dvanáctém místě a nyní ve Španělsku jsme se vešli do nejlepší desítky. Je tedy jasné, že patříme do středu pole, nikoli na chvost. Samozřejmě souboj mezi deseti vozy je velmi vyrovnaný, rozdíl je pouze několik desetin. Je to taková malá soutěž, kde se všechno počítá. Jsem potěšený, jak nám ta hra vychází."
Jaké jsou reakce u Vás doma v Indii?
"Naprosto fenomenální. Sledovanost jde nahoru, točí se okolo nás více novinářů. Formule 1 nebyla nikdy tak populární. Máme 15 – 16 000 členů Club Force site. Během malé chvíle se jich takové množství registrovalo. Formule 1 v Indii před deseti lety byla příliš drahá, atraktivní, vyrovnaná a na vysoké úrovni. Indové si mysleli, že toho nebudou moci nikdy dosáhnout. Nicméně střední vrstva jde vzhůru, vydělává více peněz a mají více času sledovat sport. Bylo to skvělé rozhodnutí a budeme se snažit o rozšíření naší fanouškovské základny.´"
Hledáte momentálně nějakého indického pilota nebo indické zaměstnance pro tým?
"Chápu vaši otázku, ale já nedělám rozdíly v národnosti, můj tým potřebuje ty nejlepší lidi. Nemám pochyby, že by někdo z 1,2 miliardy lidí nenapodobil Lewise Hamiltona, ale zatím to má čas. Momentálně máme Giancarla Fisichellu, který má zkušenosti, ale chystáme se vložit určité peníze do indického talentu, aby se dostal na špičkovou úroveň."
Jste samozřejmě zaneprázdněn se svým podnikáním. Jak můžete najít čas na celou Formuli 1?
"Jsem šéfem týmu a musím ho vést. Samozřejmě tým ví, že jsem zaneprázdněn, ale stále jim ukazuji, že se to dá zvládat. Nechci to dělat jenom jako svůj koníček. Samozřejmě se může stát, že nebudu moci být s týmem, ale nyní se chci zapojit do dění. Věřím ve vzniklou atmosféru, kde jsou lidé zodpovědní a daří se jim. Tým ukázal, že se umí sám o sebe postarat, takže nyní mohu udělat krok zpět nechat je kráčet kupředu. Budu je neustále pozorovat, ale musí být zodpovědní."
Jaké máte plány pro indickou Grand Prix?
"Indická Grand Prix je plánována na rok 2010 a vše se připravuje. Hermann Tilke vytváří profil tratě a jsme přesvědčeni, že bude připravena včas. Je v našem zájmu zabezpečit bezproblémový chod. Chceme mít na startu Grand Prix Indie indický tým. Navíc naším cílem je podium, toho musíme bezpodmínečně dosáhnout."
Zdroj: Auto.cz